De Europese commissie heeft Richtlijn 2011/65/EU aangepast. “Richtlijn 2011/65/EU staat beter bekend als de RoHS-richtlijn (Restriction of Hazardous Substances). De richtlijn bevat voorschriften die het gebruik van gevaarlijke stoffen in elektr(on)ische apparatuur beperken. Deze voorschriften dragen bij aan de bescherming van de volksgezondheid en het milieu, inclusief de milieu hygiënisch verantwoorde nuttige toepassing en verwijdering van afgedankte apparatuur.”
In het verleden waren er vrijstellingen voor bepaalde productgroepen waaronder de fluorescentie en halogeenlampen (FL-lampen2). Maar op 24 februari 2022 is deze vrijstelling vervallen en worden alle o.a. kwikhoudende lampen op termijn verboden. Concreet betekent dit dat er in 2023 geen FL-lampen meer geproduceerd mogen worden in Europa en/of geïmporteerd vanuit het buitenland.
Deze publicatie is tot stand gekomen onder de redactie van de IGOV Werkgroep Veiligheid en richt zich tot beslissingsbevoegden en beheerders van OVL-installaties. De publicatie vraagt aandacht voor de elektrische veiligheid van OVL-installaties. Een veelheid van juridische en technische aspecten en vele spelers op het speelveld maken een eenduidige interpretatie van het begrip “veilige installatie” lastig.
In 2016 is de eerste OVL-monitor uitgekomen. Een van de eerste belangrijke bijdragen van OVLNL aan de OVL-branche na haar oprichting in 2015. De OVL-monitor is voortgekomen uit het werken met Kengetallen in de Openbare Verlichting, een onderwerp waar IGOV-leden zich vele jaren voor hebben ingespannen. Het leren van elkaar en het volgen van ontwikkelingen blijft onze branche boeien en stimuleren. Tegelijkertijd vraagt het een inspanning van ons allen om de input te leveren die de OVL-monitor zo interessant maakt. Het is een waardevolle weergave van de trends en ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar.
Zowel maatschappelijk als politiek heeft circulaire economie de volle aandacht. Regels en wetten worden veranderd en zijn gericht op het stimuleren van innovatie en het voorkomen van milieubelastende oplossingen. De maatregelen die worden genomen in de context van circulaire economie raken vele, zo niet alle sectoren in het land. Gemeenten vervullen in deze transitie een belangrijke rol. De werkgroep Circulariteit van de stichting Openbare Verlichting Nederland (OVLNL) helpt u graag bij een specifiek thema, namelijk de verantwoorde verwerking van vervangen verlichting (d.w.z. lampen, armaturen en masten) in de openbare ruimte. Dit doen we door u te voorzien van een aantal artikelen die modulair zijn te gebruiken in bestekken voor het verwerken van materialen die uit onderhouds- en vervangingswerk komen en wel of niet van waarde zijn voor de eigenaar. Verder geeft artikel 011701 specifiek de tekst voor het verwerken van niet van waarde zijn materialen conform de Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. In de CROW Standaard RAW Bepalingen 2020 is dit niet expliciet geregeld.
De vanouds statische lichtreclame maakt in hoog tempo plaats voor digitale dynamische reclame in alle vormen en maten. Overheden maken daarom veelal nieuw reclamebeleid om de ruimtelijke kwaliteit en verkeersveiligheid te borgen. Deze vorm van reclame vraagt ook om geheel andere voorwaarden voor vergunningverlening en toetsing. Het wisselen van de inhoud en de uitstraling van de reclameboodschappen bij de nieuwe reclame vormen vragen extra aandacht. En om aanvragen te beoordelen en te toetsen is specifieke kennis van licht en techniek nodig. Maar ook de aanbieders en exploitanten van lichtreclame hebben te maken met deze nieuwe technieken en toepassingen. Het onderscheiden van kwaliteit is ook voor specialisten een complexe materie.
Dit tweede rapport over medegebruik van de lichtmast is opgesteld voor managers, beheerders en adviseurs die te maken hebben of krijgen met de openbare verlichting. Het eerste rapport over het medegebruik van de lichtmast ging voornamelijk in op de technische aspecten. In dit rapport gaan we meer in op de organisatorische aspecten bij medegebruik van de lichtmast.