Laadlichtmasten zijn een opkomend verschijnsel in de openbare ruimte in Nederland. In basis is een laadlichtmast een combinatie van een lichtmast en een laadpunt voor elektrisch vervoer. Er is bij overheden een groeiende interesse in laadlichtmasten. Enerzijds omdat het waarschijnlijk is dat de elektrische laadbehoefte komende jaren sterk toeneemt, anderzijds omdat laadlichtmasten in potentie de verrommeling in de openbare ruimte tegengaan. Daarom kunnen zij een mogelijk aantrekkelijk alternatief vormen om elektrische voertuigen in de openbare ruimte van energie te kunnen voorzien. Indien overheden overwegen laadlichtmasten te plaatsen zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden.
Technisch kunnen laadlichtmasten niet zomaar worden aangesloten op het ondergrondse voedingsnet voor openbare verlichting. Hetelektrisch laden gaat meestal gepaard met hoge(re) elektrische stromen en dientengevolge dikke(re) aansluitkabels. Ook aan de aansluitbeveiliging,de bemetering, de aarding en de toegang tot de laadlichtmast worden voorwaarden gesteld voor betrouwbaar en veilig gebruik. Daar komt bij dat er in Nederland diversiteit is in de opbouw van de elektriciteitsnettenvoor openbare verlichting (gereguleerd / eigen net en bemeten / niet bemeten netten). Dat kan per gemeente / provincie leiden tot verschillen in aansluitmogelijkheden.
Dit rapport is bedoeld om de lezer een beeld te geven van de huidige mogelijkheden die laadlichtmasten bieden en enkele handvatten, overwegingen en aandachtspunten mee te geven bij de verkenning of de besluitvorming om laadlichtmasten te plaatsen.
NB. de prijzen zijn inclusief verzendkosten, exclusief btw.
Heeft u interesse in een gedrukt exemplaar, mail dan naar
- Gedrukt exemplaar Elektrische veiligheid van openbare verlichting
- Het aantal gedrukte exemplaren