De 1ste versie van deze leidraad verscheen in 2017 in opdracht van OVLNL. Circulariteit stond toen nog in de kinderschoenen en het was lastig om goede voorbeelden te vinden. Intussen is er veel veranderd: vrijwel alle overheden en marktpartijen zijn met het thema bezig en er zijn veel nieuwe ontwikkelingen. Daarom is de leidraad grondig herschreven.
De leidraad is gemaakt voor iedereen die actief is in het werkveld openbare verlichting: overheden, leveranciers, installateurs, adviseurs, lichtontwerpers, etc. Centraal staat de vraag hoe we invulling kunnen geven aan circulariteit, in ons denken en vooral ook in ons doen. Dit document bevat, naast actuele informatie, veel concrete tips.
Voor deze actualisatie zijn gesprekken gevoerd met overheden en marktpartijen en is literatuuronderzoek gedaan. Ook de werkgroep ‘OVL Circulair’ en het ‘Atelier Lichtontwerp’ van OVLNL leverden een bijdrage. De actualisatie is financieel mogelijk gemaakt door Stichting OVLNL en door Metropool Regio Amsterdam (MRA).
Circulariteit is een belangrijk en veelomvattend thema. Het staat hoog op de agenda bij veel overheden en marktpartijen. Tegelijkertijd blijft het een uitdaging om er concreet invulling aan te geven. Deze geactualiseerde
leidraad biedt daarbij houvast.
Laadlichtmasten zijn een opkomend verschijnsel in de openbare ruimte in Nederland. In basis is een laadlichtmast een combinatie van een lichtmast en een laadpunt voor elektrisch vervoer. Er is bij overheden een groeiende interesse in laadlichtmasten. Enerzijds omdat het waarschijnlijk is dat de elektrische laadbehoefte komende jaren sterk toeneemt, anderzijds omdat laadlichtmasten in potentie de verrommeling in de openbare ruimte tegengaan. Daarom kunnen zij een mogelijk aantrekkelijk alternatief vormen om elektrische voertuigen in de openbare ruimte van energie te kunnen voorzien. Indien overheden overwegen laadlichtmasten te plaatsen zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden.
De Europese commissie heeft Richtlijn 2011/65/EU aangepast. “Richtlijn 2011/65/EU staat beter bekend als de RoHS-richtlijn (Restriction of Hazardous Substances). De richtlijn bevat voorschriften die het gebruik van gevaarlijke stoffen in elektr(on)ische apparatuur beperken. Deze voorschriften dragen bij aan de bescherming van de volksgezondheid en het milieu, inclusief de milieu hygiënisch verantwoorde nuttige toepassing en verwijdering van afgedankte apparatuur.”
In het verleden waren er vrijstellingen voor bepaalde productgroepen waaronder de fluorescentie en halogeenlampen (FL-lampen2). Maar op 24 februari 2022 is deze vrijstelling vervallen en worden alle o.a. kwikhoudende lampen op termijn verboden. Concreet betekent dit dat er in 2023 geen FL-lampen meer geproduceerd mogen worden in Europa en/of geïmporteerd vanuit het buitenland.
Deze publicatie is tot stand gekomen onder de redactie van de IGOV Werkgroep Veiligheid en richt zich tot beslissingsbevoegden en beheerders van OVL-installaties. De publicatie vraagt aandacht voor de elektrische veiligheid van OVL-installaties. Een veelheid van juridische en technische aspecten en vele spelers op het speelveld maken een eenduidige interpretatie van het begrip “veilige installatie” lastig.
In 2016 is de eerste OVL-monitor uitgekomen. Een van de eerste belangrijke bijdragen van OVLNL aan de OVL-branche na haar oprichting in 2015. De OVL-monitor is voortgekomen uit het werken met Kengetallen in de Openbare Verlichting, een onderwerp waar IGOV-leden zich vele jaren voor hebben ingespannen. Het leren van elkaar en het volgen van ontwikkelingen blijft onze branche boeien en stimuleren. Tegelijkertijd vraagt het een inspanning van ons allen om de input te leveren die de OVL-monitor zo interessant maakt. Het is een waardevolle weergave van de trends en ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar.
Zowel maatschappelijk als politiek heeft circulaire economie de volle aandacht. Regels en wetten worden veranderd en zijn gericht op het stimuleren van innovatie en het voorkomen van milieubelastende oplossingen. De maatregelen die worden genomen in de context van circulaire economie raken vele, zo niet alle sectoren in het land. Gemeenten vervullen in deze transitie een belangrijke rol. De werkgroep Circulariteit van de stichting Openbare Verlichting Nederland (OVLNL) helpt u graag bij een specifiek thema, namelijk de verantwoorde verwerking van vervangen verlichting (d.w.z. lampen, armaturen en masten) in de openbare ruimte. Dit doen we door u te voorzien van een aantal artikelen die modulair zijn te gebruiken in bestekken voor het verwerken van materialen die uit onderhouds- en vervangingswerk komen en wel of niet van waarde zijn voor de eigenaar. Verder geeft artikel 011701 specifiek de tekst voor het verwerken van niet van waarde zijn materialen conform de Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. In de CROW Standaard RAW Bepalingen 2020 is dit niet expliciet geregeld.